Uilengroep De Sleutel helpt ondernemers

SCHALKHAAR – Leerlingen van de Uilengroep van OBS De Sleutel (groep 7 en 8) hebben gisteren bij onze lokale ondernemers DA Marianne van der Liende en Odile Giftshop met succes de resultaten van hun speciale schoolproject gepresenteerd.

De leerlingen kregen als opdracht om ondernemers uit Schalkhaar te vragen naar een ondernemersvraag. Na inventariseren van de vraagstukken zijn er drie ondernemers geselecteerd om als opdrachtgever te fungeren. Voor iedere ondernemer zijn de afgelopen twee maanden vier leerlingen aan de slag gegaan. Leerlingen vonden het interessant en spannend om iets te ontwerpen dat misschien echt gebruikt gaat worden door hun ondernemer.

,,Naast de inzet van ‘the creative mind’ moest er goed worden nagedacht over een stukje marketing; hoe weet de consument wat er te koop is en hoe krijg je ze naar de winkel toe?”, vertelt Judith Helderman-Koops, coach van de verrijkingsgroep. ,,Na het bedenken van een concept gingen de leerlingen naar hun ondernemer toe om het idee voor te leggen; met tips kwamen ze terug om hun idee verder te perfectioneren. zodat het klaar zou zijn om te overhandigen aan de ondernemer.”

Complimenten
Gisteren zijn de leerlingen op pad gegaan om Odile Giftshop, DA drogisterij Marianne van der Liende en de ondernemersvereniging Schalkhaar te bezoeken. De leerlingen ontvingen van de winkeliers mooie complimenten voor hun creativiteit en het harde werken. Twee ondernemers gaan daadwerkelijk met het idee van de uilengroep aan de slag en dat is toch wel het allerbeste compliment dat je kunt krijgen!

Marianne van de Liende en Odile Kuper toonden zich enthousiast over de uitkomsten van het leerlingenonderzoek. ,,Nou deze toppers kwamen met allerlei ideeën”, glundert Odile, eigenaar van de Giftshop aan de Pastoorsdijk. ,,Helemaal geweldig! En ze bedachten ook nog bouwplaten voor een surprise erbij. Gewoon zomaar, dat is toch geweldig!” De producten die de leerlingen hebben bedacht zijn vanaf eind volgende week ook echt te koop bij Odile. ,,Toppertjes!”, oordeelt ze. ,,Jullie hebben het geweldig gedaan. Ik ben megatrots op jullie. En wat een eer dat jullie mijn winkel hadden uitgekozen voor dit project!”

Diepe buiging
,,Ook bij mij is het allemaal heel goed in de smaak gevallen”, zegt Marianne van der Liende. ,,Bij DA Marianne van der Liende gaan we hier ook gebruik van maken. Bij een aankoop van 8 euro krijgen klanten een kleurplaat voor hun kinderen of kleinkinderen en als ze die laten kleuren en deze inleveren voor 5 december, dan krijgen ze een aardigheidje en ook de winnaar wordt nog beloond met een prijs! Ook het 11 jaar bestaan wordt niet vergeten… Koop een plak chocola en vind de gouden cheque, ook hier kun je weer een leuke prijs mee winnen! Wat hebben ze dit knap gedaan!”, vindt Marianne. ,,Een diepe buiging voor Stella, Julia, India, Dieuwertje, Nadine, Floris, Hugo, Arthur, Linne, Noortje, Maarten en Robbe!”

,,De meerwaarde van de samenwerking met de buitenwereld zit hem vooral in het feit dat het ‘echt’ is en leerlingen leren afstemmen op de verschillende perspectieven die te vinden zijn in de samenleving”, legt Judith Helderman-Koops uit. ,,Soms is een heel origineel idee niet haalbaar binnen de gekozen tijd of binnen een beschikbaar budget; hoe stel je een plan dan bij zonder afbreuk te doen aan originaliteit? Er komt veel bij kijken en er zit meer druk op de opdracht, dat hebben we wel gemerkt.”

De Uilengroep is het unaniem eens dat iedere groep zo’n opdracht zou moeten krijgen, want: het is super leerzaam, uitdagend en het is echt!

Een gedachte aan “Uilengroep De Sleutel helpt ondernemers

  1. Peter Lohrmann

    Wat een super mooi initiatief. Zo geef je kinderen de kans om in een betekenisvolle leeromgeving echt te leren.
    Een initiatief waar heel onderwijs Nederland zich op moet richten.
    Leer leerlingen te leren in betekenisvolle leeromgevingen.
    Onderwijs naar de praktijk brengen.
    Echte toppers.
    Goed gedaan juf Judith

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *