Op 1 februari a.s. start de opheffingsuitverkoop, per uiterlijk 1 april 2025 sluit de winkel: dorpsgenoot Edwin Wichink stopt met zijn slijterij aan de Pastoorsdijk. Inwoners van Schalkhaar kunnen dan voor aanschaf van hun favoriete ‘doosje rood’ niet langer terecht in eigen dorp.
Door Rudy Brouwer
SCHALKHAAR – Edwin heeft een jaar geleden de knoop al doorgehakt. ‘Ik heb in het huurcontract een opzegtermijn van een jaar. Als je dan dat besluit neemt, is het een heel emotionele reactie natuurlijk. Ik heb de slijterij, na de overname van Lilian Swartjes in november 2018, bijna zes en half jaar gehad en het werk met heel veel passie en plezier gedaan. Het was écht mijn ding. Dat je dan uiteindelijk deze zakelijke beslissing moet nemen, dat heeft de afgelopen tijd wel veel met me gedaan.’
Stijgende kosten
‘Het is gewoon niet voldoende rendabel meer’, legt Edwin Wichink uit. ‘Op een gegeven moment kom je voor de keuze: wat ga je doen? Ik heb zoveel stijgende vaste lasten en kosten gehad; dat gaat ten koste van je eigen marge. En de marge op drank is al niet heel hoog. Als ik hier een fles Jägermeister heb staan van € 24,50, dan kan ik daar 5 euro bij op drukken, maar dan verkoop ik ‘m ook niet. Ik denk dat iedereen tegenwoordig goed naar zijn portemonnee kijkt.’
Edwin heeft zijn besluit en overwegingen om te stoppen recent al met naasten, vrienden en familie, gedeeld. ‘Dan kun je er ook met meer mensen over praten; dat is fijn. In de beginperiode had ik wel wat mensen in vertrouwen, om me te adviseren en om ermee te sparren. Nu weten steeds meer mensen in mijn omgeving het en dat lucht dan ook wel weer op. Maar de komende twee maanden zal het wel weer een dingetje worden, in een periode van afscheid nemen. Ik ga daarna rustig verder kijken wat voor moois er op mijn pad komt.’
Uitverkoop
Vanaf 1 februari a.s. start Edwin met de uitverkoop. ‘Dan kan het zijn dat de klant eens misgrijpt en dat er meer lege plekken in de schappen ontstaan. Ik stop dan met inkopen en op een gegeven moment, richting sluiting van de winkel – ik verwacht omstreeks half/eind maart – zullen er ook acties, aanbiedingen en kortingen bekend worden gemaakt. Mensen die nu bijvoorbeeld nog een kadoplankje in huis hebben, roep ik op om dat zo spoedig mogelijk te komen inleveren.’
‘Ik wil het de komende weken positief afsluiten’, zegt Edwin. ‘De ‘hardlopers’ zal ik nog wel blijven bestellen: het ‘doosje rood’, de Florijn, de Sonnema. Ik heb dit alle jaren met veel passie en plezier gedaan. Ik heb nog steeds elke week nieuwe gezichten in de winkel. Mijn klanten ben ik enorm dankbaar voor het vertrouwen de afgelopen jaren. Ik vind het ontzettend jammer dat het zo is gelopen, maar op een gegeven moment ontkom je er niet aan om zo’n zakelijke beslissing te moeten nemen.’